Hero Yang Sempurna Untuk Sebuah Kisah Cinta




*assalamualaikum*


bismillahirrahmanirrahim..



alhamdulillah, hari ni saya masih diberi peluang untuk menyedut udara pemberian ALLAH.

itu semua berlaku atas kasih-sayangNya.

hari ni juga saya masih mampu buat salah satu prkara yang paling saya suka,



BACA NOVEL!



bukanlah saya nk buat review novel kat sini. cuma trdetik nak tulis pulak apa yg tiba2 melintas di benak ni<---ayat novel.




sekarang ni saya tengah cuba habiskan sebuah novel, karya sorang penulis terkenal kat Malaysia ni. Dan of courselah...novel cinta. sebenarnya saya dah lama tak baca novel cinta. semenjak beberapa bulan ni saya cam x da minat nak 'jadi' org bercinta?haha. semuanya gara2 novel cinta yg last dulu tu, agak 'kotor', mmbuatkan saya geli-geleman+trauma nk baca novel cinta lgi. smenjak tu saya beralih kpd tulisan saudara Bahruddin Bekri. Trylah baca citer dia! walaupun kisah kehidupan, bagi saya tetap yg trbaeekk dari ladang!

okey, balik pd tajuk.

saya tengok, lately novel cinta macam cendawan tumbuh kat pasaran. n bagi saya itu suatu prkara yg baek! aspek cinta merupakan salah satu teknik yg diajar n diperlukan dlm teknik pnceritaan surah yusuf yg saya belajar. n sememangnya pun cinta itu x dpt dipisahkan dri manusia... dan bgi saya, novel cinta bukanlah novel picisan. cinta tu lebih kurang cam bahan tumis masakanlah. byangkan kalo kita buat sambal, tak ada bawang merah? sedap tak?(tiba2 pulak ingat makan ni! haiyoooP))

cuma, satu yg agak kurennnggg, yg mana dah brlambak dlm novel2 cinta kat pasaran ni. cinta tu x diselaraskan dgn agama!

saya tabik bila ada pnulis gambarkan hero dia sorang yg hensem <3, kacak, tough, romantik, brkerjaya tinggi, pandai ayat, pokoknya yg smpurna di mata wanita.

tapi...sleng bab agama.<---cukup gua x puas aty!(marah ni!:P)

kan novel cinta skrang bnyak mmaparkan pasangan kekasih yg dh mcm laki bini lagaknya? pegang tangan, cakap penuh berahi asmara cam dh kawen, kucup tangan, naik kete dua2...

kalau hero n heroin dia tahu agama, takkan wat camtu kan?

itulah yg saya x puas hati sgt!

bagi saya, seorang hero yg smpurna biarlah agamanya ke depan dulu. ttg hensem n body pax tu x da pun takpa. tpi kalau ada, pakej lengkaplah wooo...x jadi masalah asalkan agama jalan dulu!

tpi saya rasa x prlulah describe keadaan fizikal hero tu, cukup skadar kita describe keadaan rohani dan emosi dia. percayalah, bila dia dah baik dari dalam, x prlu kita describe rupa dia camna lagi... automatik dia jadi manusia paling smpurna pd mata kita! x caya???

saya tahu, ada yg kata cam ni----'mana ada manusia yg sempurna!'

namun prlu diingat lgi(khusus utk penulis), kita nulis krana nk smpaikan 'amanat' dn 'pengajaran' pd pmbaca. apa salahnya kita buat cerita kita tu ssempurna boleh??? lgipun apa yg kita tulis tu pun sbuah cerita yg bukannya realiti seratus peratus kan? apa kata yg bukan realiti tu kita tmbahkan fantasi yg boleh mmbuatkan cerita kita lebih smpurna?

terutama, lbihkan pada agama. kalau hero tu agamanya terbaekkk, penulis tu dah x payah susah hati nk describe pnjang2 camna rupa hero tu..


lagipun bagi saya, saya mencintai seseorang itu kerana agamanya,

hilang agamanya, maka hilanglah juga cinta saya pada orang itu walau dia badan pax, hencem cam na pun!!


sekian. wassalam. tQ sudi dengar bebelan Cik Isma yg mungkin entah apa2 ni:D



4 comments:

FR said...

setuju sgt tang tak selaras dgn agama tu. then saya baca Hlovate saja. hihihihihi. Hlovate balance kan hidup kita semula.

IH said...

huhu..yalah. walapun saya blom prnah baca hlovate's tpi dgr2 org kata karya dia fressshhhh...mmg best eh?

FR said...

yeap , best sgt :)
bg saya la . hehe
cara penyampaian dia cool sgt, sempoi. kalau tgok cover novel dia, xrasa pun mcm novel agama2 bagai. tp once kita dah bc, penuh dgn ayat Quran dan hadis :)
dan dgn cra dia jgak la, kita rsa kita pn blum trlmbat utk berubah. semua cerita dia bwak makna yg lbih krg :)

Khairy Tajudin said...

Salam perkenalan. Saya juga penulis novel GISB (Tariq United). Setuju dengan pendapat saudari. Dan saya juga menulis ke arah itu - membawa manusia mengenal hakikat cinta yang sebenar.

insya-Allah. boleh link ke blog saya.tq