Bagaimana Anda Fikir?

Reactions: 
*Assalamualaikum*

Alhamdulillah. Kembali ke dunia belogging...
Bloggers, wait 4 me!
Cik Haneefa's coming n will be rocking ur 'port'!
Hahaha...
Eh, semacam aje Cik Neefa ni. Kenapa?
First of all, 
Kredit to WADi.
Maceh2 atas jawapan untuk hukum guna wifi free.^^
*apa punya soalanlah Cik Neefa tanya kan? terkejut agaknya korang baca soalan Cik Neefa yg x dijangka2 tu.

Takpe. Sekarang dah lega sikit nak guna wifi free yg bertuankan entah sapa2 ni...
*Sementara mnunggu duit utk mmbayar BERUKband hujung bulan ni*
Lepas ni Cik Neefa singgah belog anda ye!

Apa Cik Neefa nak kongsi hari ini?
Lihat gambar di bawah.
(TEKAN GAMBAR UTK BESAR PUNYA:D)


So, anda anda ada jawapan tak untuk soalan bijak si gadis manis ini?

*JAWAPAN CIK NEEFA KAT BAWAH TU OKEY TAK? 

13 comments:

fathiahRAIHANA said...

ok jwpan adik tu :)
cuma, asal status tu semacam aje bunyi nya eh? hehe. doakan that girl pregnant? ish3. pelik2 org skrg.

Isma Haneefa said...

nk wat camner... dia geram sgt tuh. doakan dia selamat dunia akhirat^^

Ad-Dien said...

afwan, la baksa 'alaik..

jemput ke forum jika ingin bertanya sesuatu..ramai dah daftar :)

p/s- jemput menimba ilmu bersama WADi juga :)

::WafaIrdina:: said...

hehehe
mantop sgt jwpn adeq 2
soalt yg khusyuk dan sempurna 2 lar yg mampu menghalang kita dr wt satu2 kemungkaran 2
lw stil xdpt cegah kiter
check blek solat kter 2 cmne
msti ad wrong somewher
soo..jom kita sempurnakan solat kita sebaek2ny

*np lar tudung plak disalahkan kan...ishhh3

slm syg dear :D

Isma Haneefa said...

>Ad-Dien,insya-ALLAH,pasti akan brkunjung lgi ke blog saudara. banyak ilmu yg saya dpt dri situ:)
*dah letak belog saudara dlm bloglist kat bwah^^

>Kak Wafa, mantop eh? hihi...masa tu tgh emosional. Yalah, tak pasal2 tudung pulak salah.Tpi org2 sebegini kena ditegur dgn hikmah, kita kena bimbing dia:)

Ad-Dien said...

syukran kathir, saya tak perasan akan gambar itu sebentar tadi..

saya menyanggah alasan tersebut, ada dua kesalahan dalam statement nya:

Bantahan pertama

. Soal bertudung- Bertudung itu bukanlah suatu asbab yang menyebabkan seseorang itu tidak akan melakukan dosa. Ia suatu hujah yang tiada asalnya, lemah lagi batil. Betudung itu adalah suatu kewajiban fardhu untuk menjaga maslahah dan maruah wanita Islam dan bukan untuk mencegahnya dari melakukan dosa secara mutlak. Yang menyebabkannya melakukan maksiat sekalipun bertudung ada beberapa sebab:

a. Salah faham antara bertudung dengan menutup aurat. Ia adalah dua perkara yang besar bezanya.

b. Perbezaan iman manusia, sekalipun bertudung, iman manusia itu ada turun dan naiknya. Ada pasang dan surutnya. Kerana itulah yang membezakan manusia adalah iman dan amalnya.

c. Kurangnya tarbiyyah, dan roh agama dalam diri.

dan sebagainya.


Bantahan kedua: jangan menilai wanita tidak bertudung itu jahat.


Al-Jawab, ia adalah suatu hujjah yang terang-terangan batil dan salah. Orang yang tidak bertudung secara terang-terangan telah melakukan suatu kejahatan kerana melanggar perkara yang difardhukan ke atas mereka (wanita) secara TERANG-TERANGAN. Apakah meninggalkan perkara fardhu itu suatu yang tidak jahat terhadap Tuhan?

sama sekali salah, ia adalah suatu kejahatan dan dosa.


"Ketahuilah, sesungguhnya didalam tubuh manusia itu ada seketul daging, apabila baik daging itu maka baiklah tubuh manusia, tetapi apabila daging itu rosak maka rosaklah tubuh manusia. Ketahuilah bahawa sesungguhnya seketul daging itu adalah adalah hati" (Rawahul Bukhari wa Muslim)

jika dalaman baik ,maka terpancarlah kebaikan hingga ke luar tubuh nya..


secara zahirnya, mereka yang menutup aurat adalah lebih baik dari yang tidak menutup aurat.

wallahua'lam

Isma Haneefa said...

>Ad-Dien, wah...ini betul2 punya jawapan. apapun, kita cuma boleh brhujah tpi mereka sndiri yg brtanggungjawab mngubah diri mreka. Yg pnting, brdoa agar mereka dilapangkan hati utk mgnikut perintah ALLAH:)
Thanks atas prkongsian^^

Ad-Dien said...

afwan, la baksa alaik...

moga bermanfaat untukmu..

jemput ke blog untuk menambah ilmu setiap hari :)

mana tahu boleh apply dalam novel pulak :)

Isma Haneefa said...

>insya-ALLAH, pasti akn brkunjung ke sana lagi:)
*Mmg sdg mmbuat kajian utk diselitkan dlm novel trbaru^^

fieha said...

good luck utk result spm awk..ape pon resultnye..terima k.. :)

Isma Haneefa said...

sama2 kak fieha^^

isruff said...

betul jawapan ad-dien .

adakah tidak bertudung itu bukan kesalahan dan tidak berdosa ? terang-terangan dia salah dan berdosa. mungkin yg bg soalan tu perempuan agaknya eh ? dan mungkin jgk dia tak bertudung. dan mungkin jugak dia menyampah dengan kawan dia yang pakai tudung tapi gedik-gedik dengan lelaki. dan smungkin jugak laki tu seorang lelaki yang dia minat. hahaha :D apapun sangkaan kita, jgn sampai memfitnah. doakan dia, dan kawannya yang pakai tudung masuk bilik sama laki tu, ditunjukkan jalan yang benar.

bak kata UAI , pakai tudung tak wajib pun. tapi tutup aurat WAJIB ! ^^
jawapan cik neefa, oke :) mmg kne berhemah, tp cuba bertegas sbb hukum Allah bukan boleh buat main-main kan ? Semoga dia mendapat kasih sayang Allah lg :)

Isma Haneefa said...

>isruff, dlm menasihati mereka2 yg belum dibukakan hati ni, kita kena pandai tackle hati dia dulu, supaya mereka trpujuk sedikit demi sedikit...sbb tu Islam ajar berdakwah secara hikmah:)