Patah Hati

Reactions: 
*Assalamualaikum*

Apa khabar blogger2 cun dan hensem semua?
Alhamdulillah... sihatlah tu. Smpai ke pipi senyumnya...:D
Haaa...hari ni apa lgi yg Cik Haneefa nk bebelkan ye?

Ehemmm...uhumm...(testing2).
Okey. Line clear...
Mcm spy pulak:P

Hari tu dah buat post pasal air mata. Kali ni pasal Patah Hati pulak...
Dun wory. Cik Haneefa takkan sntuh lagi bab2 skolah, pelajaran, add math, tuisyen,SPM, bla...bla..bla...takut anda trmuntah hijau+biru+kuning=PINK pulak nanti:P(budak ni nk SPM pun kecoh!)

Yalah2. Saya pun x da mood nk cakap pasal sekolah.
Cukuplah...(x sabar nak masuk U!!!!)

Patah Hati? kenapa ya Cik Haneefa? Cik Haneefa telah dikecewakan ke?
Uhukk... bila masa pulak Cik Haneefa ni ada boipren...
hello... saya x main cinta2 sbelum kahwin ni ye!

So... ada sebab ke kenapa saya patah hati?
Ahahah!
X da sebab apa pun.
Saja nk bagi tazkirah ringkas kat kngkawan sume...
Drpd biarkan belog ni terus sepi(mklumlah, budak sekolah x banyak citer. cuba aku jadi mak orang! boleh jgak aku post gamba2 kerenah anak aku!) :P
Jadi Cik Haneefa patah hati sbb Datuk Seri Anwar Ibrahim diddapati x brsalah ke?(amboi2, kecik2 dah nak brpolitik ye~
Bukan jugak.
Saya LEGA sebenarnya bila dpt tahu DSAI dibebaskan...
Skurang2nya boleh bukak mata org yg x semestinya sumpah laknat tu boleh dipercayai...
Kalaulah sumpah laknat boleh digunakan...alamat kosonglah penjara kat Malaysia ni.
Yalah, semua banduan hanya prlu mngangkat sumpah x brsalah senang2 jika disabitkan kesalahan.
amacam... mesti porak-peranda negara kan?
Sebab tulah ngaji agama biar habis! ni masa ngaji bising2 kat belakang!
itu yg x paham smpai ke tua tuh!!!


Alamak...sori. budak bawah umo x boleh politik2.
nnti x pasal2 kena gantung sekolah(cam kes Adam Adli yg kena gantung pengajian 3 semester):P

Okey.
Patah Hati...
Anda beriman tak dgn qada' dan qadar?
Op cozlah... apalah punya soalan!
Ya...semua org Islam wajib beriman.
X percaya satu?
Hah, cer citer, kat mana nak tanam ko bila mati nanti?


Apa qada' dan qadar itu pulak?
Qada' dan qadar itu bhasa ringkasnya ialah takdir...
Selalu x kita dgr org salahkan takdir?
'Kenapa semua ni terjadi pada aku?'
'Apa salah aku sampai kena hukuman sebegini?'
'Apa dosa aku???'

wowowowow...relaks.
Ambil tisu, lap air mata tu. burok benarlah rupanya!

Kita pasti akan mengiakan bila ditanya apakah kita prcaya bahawa ALLAH itu Maha Mengetahui.
Ya tak, ya tak?
siapa berani geleng?
ya, x da siapa pun berani geleng.

Tapi sebenarnya dlm diam, dalam kita x sedar, dlm kita 'terlena', sebenarnya banyak prkara yg kita buat dlm hidup ni bagai 'menafikan' ALLAH sbagai yang Maha Mengetahui.
Senang cerita, kita tak REDHA dgn TAKDIR ALLAH.
Kita masih mempersoal, masih berteka-teki dgn ALLAH bila ditimpa ssuatu yg x terkenan kpda kita.
Kenapa masih begitu?
Bukankah kita sndiri yg mengakui dgn lidah dan membenarkan dgn hati bahawa ALLAH itu Maha Mengetahui?
Jadi kenapa dipersoalkan lagi?
Apakah kita ragu2 sebenarnya dgn perancangan ALLAH?
nauzubillah...
minta dijauhkan.

Apapun, tak semestinya bila kita sedih brmakna kita x redha dgn ssuatu takdir tu.
Bersedih itu boleh...
Tapi, jgn smpai mempersoal...
Patah hati pun boleh....
Tapi.. jgn smpai over hingga kita trgamak menyalahkan ALLAH!

*ALLAH x beri apa yang kita mahukan, sebaliknya ALLAH beri apa yang kita perlukan!

~sekadar renungan bersama:)



4 comments:

::WafaIrdina:: said...

wahh..kenapa patah at ni deq...huhu...

betol 2 dik...semua org lw tnye beriman x dengan qada dan qadar..of cos jwpn kita yaa..xkan nk jwb x kan...tapi bile berlaku perkara yang kita xsuka..kita selalu mempersoalkan kenapa Allah bagi semua ni kat kita..pe salah kita..sedangkan tanda Allah ingat dan syg kita adalah dgn ujian2 yg Allah bg kat kita 2 kan...n percayalah terhadap segala ketentuannya..dia yg menciptakan kita..jadi dia tahu pe yg terbaek tuk kita..kan...so..redha dengan segala ketetapan nya...^^

*jgn bosan2 stdy naa...berusaha!!

Isma Haneefa said...

Hee..Kak Wafa, betul3. ALLAH itu tahu segalanya...apapun, terima kasih ya, kak. insya-ALLAH saya x malas2 study :P

fieha said...

setiap yg berlaku ada kihmah tersembunyi..cuma kita kena terima kebaikan disebalik setiap apa yg berlaku..
terima kasih atas peringatan :)

Isma Haneefa said...

betul3...ALLAH itu tahu apa yg trbaik utk kita:)