Kawan Lelaki?

Reactions: 
*Assalamualaikum*

Yeay, muncul lagi dengan post baru!
Alhamdulillah...
Mudah2han belog ni x jdi 'rumah tinggal' seperti yg prnah berlaku sebelum ini.
Hampir setahun woo saya x hapdate!

Okie2..walau sibuk dgn skola saya ttp akan curi masa. Aku tak peduli!
Janji kita ssama blogger slalu connect2 kan?

Nak cerita apa pulak ye kali ni...
Kisahnya begini...
Waktu subjek Bio di skolah tadi, cekgu x de(hilang ngantok:P)
Kawan ni pulak ajak duk sebelah dia...apalagi kalau bukan nk SEMBANG :)
Huhu...syok tuh. Rasa2nya smua pelajar kat dunia suka time cikgu x hadir skola..

So, kami pun sembanglah...
Dan makin lama...trmasuk pulak kpd hal-hal hati(bukan cinta ye).
Maksudnya segala apa yg trbuku n terpendam di hati remaja selama ini trluahlah...
Habislah semua keluar...x puas hati dgn yg tulah, x puas hati dgn yg nilah, x suka tulah, x suka nilah...

Bila dia dah selesai, giliran saya pulak nk meluah...
Okey...kebetulan kita sdg mbincangkan soal kawan2..

To be honest, saya mmg x mesra dgn budak laki. Dan itulah yg mmbuatkan saya brbeza brbanding dgn rakan2 saya selama ni. Saya bagitahu rakan saya tu, ramai yg dh salah faham dgn pendirian saya...

KENAPA SAYA TAK KAWAN DENGAN LELAKI?
X kawan x semestinya saya sombong... Siapa kata saya x kawan?
Saya ttap melayan pertanyaan budak2 lelaki seperti biasa(kalau prtanyaan itu ada brkepentingan sahaja).
Cuma... 
Saya x akan brcakap2 kosong dgn pelajar laki... 
Tapi ramai pulak yg salah anggap dgn mngatakan yg saya langsung x brcakap dgn laki...
Uihhh...mana boleh camtu. Itu mustahil! 
Dalam suasana kita yg mmg trdedah kpd prcampuran, prkara mcm tu x mungkin brlaku...

Takkanlah bila budak laki cakap "Shakira, apa kerja sekolah?", saya nak diam n buat2 bodo je... alasan smata2 x nak kawan dgn laki... x patut tu. Itu dah kira sombong...
X... itu bukan saya. Saya ttap akan mnjawab soalan itu sperti biasa... cuma jawapan yg diberikan itu saja yg saya FIXkan dgn soalan tu. Saya takkan 'brbunga-bunga' utk mmbuka ruang keramahan lgi lepas tu..
Mungkin sbb itu org salah faham... 
Smpai ada yg brtekak dgn saya bila saya katakan pendirian saya...
Yg saya nampak hanyalah mereka yg belum memahami sepenuhnya...
Saya hanya mmbuka ruang kpd lelaki utk mndengar suara saya dalam keadaan2 brkepentingan saja seperti dlm kerja kumpulan atas arahan guru dan soalan2 pnting yg perlu dijawab serta ada kepentingan antara idup n mati...
Saya cuma belum mmbuka ruang utk bermesra atau brbasa-basi saja...
Dats all..

Apa tujuan saya cerita bnda di atas...
X da apa2 sbb pun... just nak share. Just nak terangkan bagaimana pndirian saya selama ni.
Harap2 kawan2 saya yg sanggup brtekak dgn saya selama ni baca n faham apa yg nk dsampaikan...

*Mmg benar, ada yg mengatakan "KAMI KAWAN AJE. BUKANNYA APA PUN." Tapi... saya kalau boleh, kalau nak jadi MAWAR BERDURI, biarlah BENAR2 BERDURI... 
MUJAHADAH mmg susah... tpi saya prcaya ALLAH akan bagi yg terindah kpd saya hasil mujahadah ini:)

16 comments:

::WafaIrdina:: said...

heee..akak pun memeang xrapat nge laki...lw dihitung mmg xrama r kwn lelaki...hurm..xtw lar kenapa..xselesa bile bhadapan dgn lelaki...normal kan akak??heee

fathiahRAIHANA said...

haaaaaai adik manis :>
orang dah hapdet nieee, hihi.

yes, akak pun dah setahun tak hapdet. geng lah kitaaa, hahaa.

akak smpai sekarang segan segan jugak dgn org lelaki ni -,- tp bila dh mkin besar ni mkin byk pulak bnd nk kena buat ngn dorang. dlu smka terasing la jugak . skrg tidak lg -,-

Isma Haneefa said...

>Kak Wafa, huhu...normallah tu. lgipun sbgai musliah kan kita kena ada rasa malu:)

>Kak Fathiah...itulah. lgi kita nk elak, lgi mcm2 ujian datang. yg pnting, kna kuat iman:)
*sukeeeennnya akk dh hapdet belog!

fieha said...

samela kite..zaman sek terutamanya mmg kalo xde sebab mmg xbercakap ngn laki..
mungkin ade ckp sombong tapi mmg sepatutnyamcm tu kita kena jgn pergaulan laki pompuan kn? :)

Ad-Dien said...

fiqh ikhtilat, memang disarankan begitu namun perlu lah tahu skop dan keterbatasannya. Adapun percakapan itu suatu medium berkomunikasi utama maka gunakan lah sebaiknya. Islam itu mudah namun bukan dipermudahkan.

p/s- di kampus, atau jika sudah bekerja, komunkasi amat penting kerana kita berkerja dalam satu pasukan (teamwork), maka kalau tidak berkomunikasi dengan baik, mudharat yang lebih besar akan muncul. Begitu juga dalam berorganisasi..suatu masa nanti akan dirasai, insyaAllah..
masa itu perlu jaga fiqh ni betul-betul ye..

wallahua'alam bissowab

Isma Haneefa said...

>Kak Fieha,yup...tpi kdg2 tngok kawan2 prmpuan layan budak laki cam adik bradik dia aje rasa mcm nak tegur...tpi takut diorang lgi banyak hujah:/

>Ad-Dien, alhamdulillah...tQ utk info. insya-ALLAH... doakan saya:)

Ad-Dien said...

afwan..mendoakan agar semua dirahmatiNya..Allhu yubariku fik

p/s- penulis karangkraf? kenal akhi ahmad yani tak? ukhti sri diah? hehe

izatty fatihah said...

baguslah jaga suara dgn laki..sura pmpuan pn aurat kan :)

zaty pn xrapat jgk dgn laki..ntah mcm pelik pulak nk bcakap benda yg xpenting hehe :P

# tak sgka penulis novel ni msh sekolah! belajar rajin2 tau..xsempat lg nk bce novel seharum wangian syurga tu :'(

Isma Haneefa said...

>Ad-Dien,yup...saya pnulis karangkraf. tpi x kenal pulak dgn akhi ahmad yani tu...ukhti Sri Diah kenallah, dia editor besar:)

>Zaty, huhu...yalah. mungkin bgi kita pelik. tpi masih bnyak yg menganggap prkara mcm tu biasa...trutama kpd plajar2 skolah biasa yg mmg bebas brcampur mcm saya ni:/

Ad-Dien said...

iya...akhi Ahmad Yani ketua editor ler..hehe..

ada task puan sri Diah bagi tapi tak siap lagi...tak punya masa menulis..

Lady Milo said...

tidak mengapa. realitinya kawan bertukar setiap 10 tahun,...

Isma Haneefa said...

>Ad-Dien... oh, bakal penulis karangkraf jugaklah ni ya?

>Lady Milo, hehe...spanjang hidup 17 tahun ni....belom ada lgi yg kekal dgn saya slama 10 tahun:P

Nurina Izzati said...

sabarlah akak.. ina pun pernah juga mengalami konflik lebih kurang macam ni. kita cuba bawa berbincang dengan semua pihak yang terlibat, insyaAllah semuanya boleh selesai. kita kena berani menyelesaikan masalah dan tak lari dari masalah. ^^

Isma Haneefa said...

betul ina. masalah xkan selesai kalau kita lari...tpi kita sndiri yg kena cari solution-petikan ayat dri novel Seharum Wangian Syurga:)

Ad-Dien said...

agak-agak bakal ke sudah lama?? :D

Isma Haneefa said...

>Ad-Dien...haaa, ni mesti dah lama... kalau betul, apa nama pena? jenis buku apa yg ditulis?