AIB

Reactions: 
*Assalamualaikum*

Semua orang ada AIB.
Namun semua orang benci pada AIB... lebih-lebih lagi jika didedahkan.
Apa rasanya jika diaibkan?
Mampukah kemaafan diberi sedangkan harga diri bagai telah berderai terhempas?

SABDA RASULULLAH SAWSabda Rasulullah saw yang bermaksud :
“Sesiapa yang merungkaikan dari seorang mukmin satu kesusahan daripada kesusahan-kesusahan dunia niscaya Allah akan melepaskan daripadanya satu kesusahan dari kesusahan-kesusahan di hari kiamat. Siapa yang memudahkan orang yang sedang kesulitan niscaya Allah akan memudahkannya di dunia dan nanti di akhirat. Siapa yang menutup aib seorang muslim niscaya Allah akan menutup aibnya di dunia dan kelak di akhirat. Dan Allah sentiasa menolong hamba-Nya selama hamba-Nya itu menolong saudaranya….” (Hadis Riwayat Imam Muslim)

Pokok-pangkalnya, ALLAH itu ada!



12 comments:

Nazihah@Jiha said...

Assalamualaikum adikku Isma :)

jgnlah dedahkan aib org kn..

akak suka quota ni ^^
>>"apabila dipandang hebat, bukan krn kita hebat. itu krn tuhan masih menutup keaiban dan kekurangan. jika terbongkar, entah di mana kita"

*peluk*

Isma Haneefa said...

a'ah...suka quote tu^^
apapun, kita x boleh brbangga dgn apa yg kita ada. bila2 masa saja keburukan kita boleh trbuka...

Lady Milo said...

berita aib itu lah orang suka dengar.., jadi, jagalah diri, supaya tiada ruang untuk orang bercerita buruk tentang kita.

Isma Haneefa said...

betul2, kak Lady Milo. Manusia suka mncari kesalahan org lain sdgkan diri sndiri punya khilaf x nampak...bak kata pepatah, gajah di depan x nampak, kuman kat seberang nmpak pulak:/

::WafaIrdina:: said...

betol 2 sis..setiap org ada kesah lalu yg xmahu diungkit kembali..mahu dilempar sedalam2nya...then mulakan idup baru...tapi bile org da mule ungkit n sebut blek kslhn o keaiban kiter yg dulu..seolah2 kita xde peluang tuk berubah ke arah yg lebih baik....sedangkan Allah pun maha pengampun lagi maha penerima taubat kita...jadi kita sebagaihambaNYA xlayak n mempersoalkan kebaikan dan keburukan kita...


sabar la dik..manusia mmg xkan puas mencari kesalahan org lain...ada je yang xkena di mata diorang..pedulikanlah apa yang diorang kater..asalkan pe yang kita buat indah di mataNYA..

*dis word special 2 u sis ..."mujahadah itu pahit kerna syurga itu manis"...jgn sedey2 lagii naa..:D

fathiahRAIHANA said...

ttup aib org, dan aib sndri pn akan dijaga :)


suka quote kak jiha tuu ^^

Ad-Dien said...

hadith itu sahih, tahniah :)

moga thiqah

Semut Senyum said...

Alalh itu lebih mengetahui.

ariff al-baqi said...

kita jg orang, Allah jg kita, kita jg diri kita, Allah pun jaga kita..

Syukri Kamaruddin said...

apa sangat lah hidup kat dunia ni. =)
dihina kita bersabar, tak dihina kita bsyukur..berlapang dada =)

::ct luna:: said...

keaiban diri sendiri tak patut diberitahu kpd org lain...tapi jika keadaan terpaksa, hendaklah diberitahu dgn penuh keinsafan :)

Isma Haneefa said...

>Kak Wafa...semua org ada peluang kedua selagi ajal x tiba..

>Kak Fathiah, cantek kan quote kak jiha tu?

>Ad-Dien, alhamdulillah..takut jgak kalau x sahih. bukannya arif pun dlm bdang ni...

>semut senyum...betul. smuanya brada dlm ilmu ALLAH.

>ariff al-baqi, setuju sgt^^

>Syukri Kamaruddin, pokok pangkalnya...REDHA.

>ct luna, betul2..mmg aib sndiri x boleh ddedahkan..