Apa Yang Gigi Dapat?

Reactions: 
*Assalamualaikum*



Sudah terlalu lama tidak berbicara di sesawang sendiri. Maka pada pagi yang belum nak terang mana ni, tiba2 keinginan untuk berkongsi sesuatu amat2 menggamit saya utk menukar URL ke Blogger.Com dan sign in akaun...

It seems like i haven't post any news lately...ceh!haha...try speaking London(cita2 nak ke London)



okeyla.let's chill first.:D



Before this, i've told u all ttg prpindahan saya ke Pulau Pinang. n guess what, i can see lots of reasons why it is fated so...(kalau salah, betulkan).

Salah satunya apa yg gigi dapat drpada prpindahan ini.



Hah? maksudnya?



ya, saya ditakdirkan menghentikan penggunaan berus gigi dan terus mengamalkan sunnah Rasulullah SAW iaitu bersiwak!



smuanya kerana ceramah bbrapa hari lepas.



Saya trkesan.



Kata pnceramah tu, kita org Islam dah ada cara sndiri, yg lebih efektif sbenarnya. kita aje yg anggap benda2 tu remeh... laen kali kalau ada rasa cam ni, ingat firman di bawah:



"Sesungguhnya pada diri Rasulullah itu sebaik-baik teladan bagi kamu (untuk diikuti) iaitu bagi orang yang mengharapkan (keredhaan) Allah dan (kemuliaan hidup) di akhirat dan orang yang banyak mengingati Allah". (Al-Ahzab:21)



Ha.. bersiwak ni salah satu drpd sunnah nabi tau! jgn pndang remeh! kalau kita nk dpat kredhaan n kemuliaan hidup, jgnlah pndang sebelah mata trhadap apa yang nabi lakukan walau setakat kepda hal gosok gigi sekalipun!



gosok gigi, tapi besar impaknya.



1) Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud : “Dua rakaat sembahyang dengan bersugi itu terlebih baik pahalanya daripada tujuh puluh rakaat sembahyang dengan tidak bersugi “. (Riwayat Muslim) 2) Dapat menambahkan akal.3) Dapat mencerahkan mata.4) Melambatkan tumbuh uban.5) Dapat menggandakan pahala.6) Dapat mengucapkan Syahadah tatkala hampir ajal.
8. Sekiranya tidak dapat bersugi pada tiap-tiap waktu yang dituntuti hendaklah ia bersugi sekali dalam sehari.
9. Di antara sebab-sebab sembahyang orang yang bersugi itu lebih afdhal dan lebih besar fadhilatnya kerana ia akan mendatangkan lebih khusyuk sembahyangnya serta dapat memelihara pergaulan yang baik di dalam jemaahnya semasa sembahyang dengan bau mulut yang bersih dan harum serta cahaya gigi yang segar.



so, bagaimana?



lagipun, berus gigi yg kita guna tu pun bukannya bagus sgt. ntah x trkira bakteria...kita aje yg x nampak. beza ngan kayu sugi, kalo ko makan petai sekalipun, mulut kau x bau, kayu tu pun x bau! x caye? cubalah!



satu lgi, saya x snggup mngenangkan hal ini....saya fikir saya sorang yg pakai berus gigi saya, rupa2nya, manalah tahu kalau dia ni menumpang sekali?



eiiii....cukup2! stoplah berus gigi!
yg pastinya, menatang tu benci pada kayu sugi.
So... apa lagi? brtindak sekarang!

P/S: dah x risau makan petai! yahoooooo!!!!

No comments: