CARA BETUL DIDIK ANAK-ANAK

Reactions: 


*Assalamualaikum*



Ha, ni mesti ramai tertanya-tanya, kenapa saya buat post mcm ni :/


huhu... baru 16 tahun tiba-tiba dah jadi mak pulak kan?



:P


Sebenarnya bukan apa, hati ni terdetik tiba-tiba dan rasa terpanggil untuk menyuarakan tentang hal ni.


Sebelum tu minta maaf ya ibu-ibu di luar sana. Saya sedar, saya masih mentah, masih hijau, biru dan kuning(?????) dlm kehidupan ni.

Tapi rasanya x salah kita saling berteguran kalau kita mmg nampak ssuatu tu mmg salah walaupun kita x prnah mlaluinya lagi bukan?


Sekali lagi, maaf ssangat buat ibu2 di luar sana. Saya bukanlah nak challenge kamu semua. bukan nak kondem kamu semua. kamu semua mmg hebat, mmg terbaik... sbb pendidikan anak2 semuanya brmula dari tangan seorang ibu. (kalau salah betulkan). dan saya belum pun mnjadi seorang ibu;). mungkin 20 tahun lagi;).mungkin pada tanggapan ramai, siapa saya kan nak cakap pasal hal ni???


Apapun, ini sekadar pendapat. jgn pulak lepas ni ada kaum ibu x puas hati dtg 'serang' saya pulak... huhu. tak apalah, kalau x sanggup nak baca, JANGAN BACA!

sila ke post yang lain.>>>>

sebenarnya cerita2 ni dah selalu bermain di telinga saya. Sehingga saya rasa terpanggil untuk buat penjelasan dlm hal ni.


yeee, betul! cerita pasal puasa lagi.


Tapi kali ni saya nak sentuh ttg pndidikan puasa kepada anak2.


saya baru dgr dari ibu saya, ada kakak kawan dia paksa anak dia yg umur 3 TAHUN berpuasa smpai nanges2 budak tu!


Ya ALLAH... dlm hati saya trdetik. Mulalah saya terimbau kembali ceramah DATO' ABU HASSAN DIN dua minggu lepas...


Beliau kata, ramai ibubapa nowadays lebih pntingkan puasa drpada solat. Yalah... kalau budak tu x brpuasa mcm2 hukuman yg kita beri tapi prnah x kita hukum mereka sejibik yg mcm Rasulullah ajar jika mereka x solat walau dah masuk usia 10 tahun????


latih anak2 brpuasa tu x salah tapi biar seiring dgn latihan solat. dan kalau dia x nak brpuasa pun kita x boleh paksa dia:/. biarlah dia... lagipun x da dlm nas dan hadis suruh latih anak2 brpuasa. solat adalah...R


Rujuk pd kes kanak2 3 TAHUN tu, anda rasa budak umur2 mcm tu solat penuh tak??? tapi knapa mak dia boleh paksa anak dia puasa smpai nanges2 budak tu.. patutnya dia kena buat budk tu nanges jugak kalau budak tu tak solat!


senang cerita...


orang berpuasa tak semestinya dia solat,(pernah jumpa kan?)

orang solat semestinya dia dberpuasa(betul kan? pernah jumpa org solat penuh tapi x puasa?)


apapun kesimpulannya di sini, semuanya bermula dengan solat. Solat itulah yg disebut sebagai pencegah perkara mungkar. percayalah, kalau budak tu ditrain solat dgn jayanya, dia automatically akan melaksanakan perintah ALLAH yg lain trmasuklah berpuasa...


boleh saja kalau kita nak train dia puasa, tapi biarlah seiring dgn latihan solat dan ikutlah kesesuaian budak tu. Rasanya kalau masih tadika, takpayahlah dipaksa2....org tua pun merungut time puasa kan...


Tapi kalau solat, itu mmg patut diambil serius. sbb solatlah yg boleh mnjadi tunjang utk segala amalan2 lain...itu pun solat Rasulullah suruh ajar ketika brumur 7 tahun. umur 10 tahun kalau masih degil, barulah kena pelangkung(bahasa kasar utk pukul). pukul pun brpada2... jgn smpai yg mmukul tu SYAITAN, bukan KITA lagi!


lihat, mudahnya ISLAM tu. Cuma kita aje yg kdang2 beratkan. Jgnlah dipaksa2 anak2 yg masih 'cinonet' tu brpuasa. Salah satu kekhuatirannya ialah, kita rasa kita dah ajar anak kita berpuasa, ikut perintah ALLAH. Tapi sebenarnya kita telah mengajar anak kita BERBOHONG pada bulan Ramadhan kerana kita pun x tahukan apa yg mereka buat di belakang kita???


JADI RENUNGKANLAH....




4 comments:

PEAHCAPAYAM said...

betul tuh apa yang telah kau nyatakan :D

IH said...

>PEAHCAPAYAM, itu mmg realiti:)

fathiahRAIHANA said...

heheh apa salahnya umo 16 pun kann kalo ade ilmu share2 aje ^^
tp budak 3 tahun suh puasa , cm tak logik aje .. just nak mngajar pun biarlah budak tu sedar dn faham apa yg dia buat kan :)

IH said...

> fathiahRAIHANA, betul3. sbb x fahamlah akhrnya ada yg puasa sbb nak raya, ada yg puasa sbb nak upah..