PAKAI KE TAK?

Reactions: 

Assalamualaikum sperti biase..jari-jemari ini nak jugak menari waktu2 begini,baru baleq skolah!
dah mandi,dah makan(Eh,lupe pulak,POSE!)hehe..tros gi singgah blog ni,nak post and update citerr baru.Kat skolah semalam,mase cikgu tade,sye habiskan mase dgn kawan2,brborak sana sini,sampai tak sedar dah masuk isu sensitif,iaitu PEMAKAIAN TUDUNG!Nak ke tak nak?
memang kita tak boleh pertikaikan lagi yang pakai tudung tu sememangnya wajib!Tapi ada certain2 manusia tu,bukan nak kata,seakan dia org tak setuju dgn hukum Allah ini,trmasuklah bbrapa orang kawan saya.Dia orang memang x pakai tudung.Mcm2 alasan ada,mak tak bagi pakailah,nawaitu tak sedia lagilah.Tapi bila difikirkan baleq,Allah dah kata wajib!Maknanya wajiblah!memang x boleh disangkal lagi kan?kalau berani sangkal,cermin sikit diri tu dulu,
kau siapa?
Kau tu hamba aje!
Bukan suke2 hati je nak pilih hukum Allah yang mana nak ikut atau tak?!
dosa aku banyak!
alangkan rasulullah sendiri kekasih Allah pun tak pernah nak langgar peraturan Allah,inikan pulak kita!Kita ni siapa?Belum jamin muka ni dah tertulis ahli syurga!
tapi dalam soal pemakaian tudung ni,bagi saya alasan yang sangat LAPUK yang selalu dijadikan alasan oleh orang yg x mahu brtudung ialah
TAK SEDIA DAN BELUM SAMPAI SERU LAGI!KALAU NAK PAKAI TUDUNG BIARLAH BENAR2 IKHLAS!
Memang saya tak nafikan,ibadah hanya diterima Allah jika kita benar2 ikhlas,tapi bagi saya,kalau dah namanya WAJIB,ikhlas tu kita nombor duakan dulu.Tapi kalau benar2 ikhlas lgi bagus.Perlahan2 kita try pakai,skurang2nye prgi kedai runcit mamak depan rumah kite dulu.Tpi jgn koyak spender plak kalo mamak tu puji kite ni baik,dah berubah.Kata nak ikhlas!Insyaallah,walaupun pada mulanya kita tak rela,kita paksa dulu diri kita yg sentiasa degil ni!sekurang2nya kita tak dpat dosa mendedahkan aurat,tak iye?nanti perlahan2 sifat ikhlas itu akan memasuki hati kita.Percayalah!kalau dah biasa pakai,lama2 sayang nak tanggal!dan sifat terpaksa pun dah tak wujud lagi.Bagi saya kalau nak bertudung,tak payah tunggu nak sampai seru,kita tau ke seru tu nak datang kat kita?ntah2 balik CC karang,jatuh tergolek mati atas jalan,haa..naya!Satu hal,tak taubat lagi!Memang azab pedihla jwabnya!
sya bukan nak brlagak tulis semua ini.Saya akui,saya pun banyak kekurangannya.Cuma dalam bulan Ramadhan ni,saya nak kongsi pendapat sikit mengenai perkara ini,ini semua pandangan saya saja.Tapi kalau nak bertudung,bertudunglah dengan seikhlas hati,tapi kalau x ikhlas pun kena jugak!dah termaktub di dalam al-quran,menutup aurat itu wajib!Kita tak boleh sebarangan mencabar hukum Allah.Azabnya itulah yang paling ditakuti.
and ada satu sebab LAPUK lagi yg saya slalu dgar dri org yg ta mau pkai tudung ni(bukan anda,ya.Saya tau anda sume baik2)
"ELEH..ADA JUGAK ORANG YANG TAK PAKAI TUDUNG,TAPI DIA SEMBAHYANG,PUASA.ORANG YANG PAKAI TUDUNG PUN BUAT MAKSIAT!"
ok biar saye jelaskan.
segala perkara yang dilakukuan kita,ada kaitannya dengan solat kita!
kan solat tu yang mencegah kita dari melakukan perbuatan yang mungkar?
mungkin solat mereka masih banyak yg perlu dibaiki,sbb itulah fiilnya pun masih banyak yg kurang,tutup sini,bukak sana.Itu sume kesedaran yg datang ke dalam hati.Memang ada org yg x pkai tudung,tapi solat dan puasa serta mngerjakan amal ibadah yg lain,tapi kenapa dia masih x mau tutup aurat?Itu sume kesedaran.Begitu juga yg pakai tudung,dia buat maksiat,pegang tangan sana,sini.Tapi kenapa dia buat jugak maksiat tu walau dia dah bertudung?itu juga kesedaran.Dua golongan ini,masih belum menyedari hakikat penjagaan akhlak dan penutupan aurat.Tapi jika kita telah mengetahui yang perkara itu salah,kenapa kita masih nak mengambil contoh dari mereka?Dah terangan mereka memang x sedar lagi.Kita yg dah tau ni,kenapa masih berdegil?apa lagi mau tunggu?tunggu ikhlas datang?entah bila...kalau nak ikutkan keikhlasan hati,rasanya ramai yang tidak bertudung lagi pada zaman ini.memang kita mengharapkan keihklasan,tetapi dalam masa yg sama,kita juga perlu mengambil inisiatif sendiri.

ALLAH TAK AKAN MENGUBAH HAMBANYA SELAGI DIA SENDIRI TIDAK MENGUBAH DIRINYA!

terang?Kita kena usaha dulu,baru ikhlas itu akan sedikit-demi sedikit bertapak dalam hati,wallahualam.Tapi yg penting usaha kita.Ini kalau nak tunggu sampai seru,nak tunggu hati ikhlas tanpa buat apa-apa,nampaknya smpai bila2 pun macam itulah jugak gayanya.

saya ingin minta maaf jika topik ni terlalu sensitif buat seseorang.Saya cuma menyatakan pandangan saya sendiri!Saya pun BANYAK KEKURANGAN!Justeru saya menulis post ini sekadar untuk ingat-mengingati sesama kita juga untuk diri saya sendiri agar tak mudah lupa.Mohon maaf sekali lagi jika ayat yg digunakan terlalu kasar.Maklumlah,orang muda..

“Wahai Nabi, katakan kepada isteri-isteri kamu, anak-anak perempuan kamu, dan isteri-isteri orang-orang mukmin supaya melabuhkan ke atas mereka daripada jilbab-jilbab mereka.” (surah Al-Ahzab:59)

balasan bagi orang yang melanggar perintah Allah
*Wanita yang membuka rambut kepala selain suaminya akan digantung dgn rambutnya di atas api neraka sehingga menggelegak otaknya berterusan selama mana dia tidak menutupinya.
*dada yang sengaja ditonjolkan supaya kelihatan seksi,akan digantung di atas api neraka dengan pusat dan buah dadanya diikat dengan rantai neraka sebagai penggantungnya.
*Betis dan peha diselak-selak,sedia untuk dipanggang.

(PEDIH TAK AZAB KAT ATAS?
Mesti dah menggigil kan?)
semoga Allah sentiasa memberi petunjuk kepada kita.
(1000 tahun perjalanan jarak neraka dari kita,itulah jarak yang paling dekat kita mampu pergi,kalau masuk terus ke dalamnya..nauzubillah....

4 comments:

qyqa said...

SALAM SHAKIRAH..
BETUL3!SY SETUJU SGT DGN PA YG AWK CKP TU..

"X SAMPAI SERU LAGI"

CEH...LAPUK LAH AYAT TU..MEMANG PUN KALAU NAK NGELAT,BANYAK JER ALASANNYA.BETO KAN?????

TAPI KAN,SY NAK CKP SIKIT...KALU YG DAH BERTUDUNG TU,TUTUPLAH AURAT BETUL2...JGN LAH PULA DAH ELOK PAKAI TUDUNG,PAKAI PULA BABY TEE a.k.a BAJU ADIK SAYA UMUR 5 TAHUN..PE KES TU???
SALU SGT TGK SITUASI MACAM TU...MENJATUHKAN MARTABAT TUDUNG JER..
LAGI SATU,ALLAH DAN BERFIRMAN DALAM AL-QURAN AGAR MELABUHKAN TUDUNG DARI DADA..
JD MAKSUDNYA???
JANGAN NAK PAKAI TUDUNG ATAS DADA!!!TUTUP DADA TU DGN TUDUNG..
TGKLAH SKRG NI,TUDUNG MACM2 FESYEN ADA....TAPI BANYAK YG PENDEK GILER...

SO THE CONCLUSION...BILA DAH PAKAI TUDUNG TU,TUTUPLAH AURAT BETUL2...JGN NAK PAKAI BAJU KETAT,SELUAT SENDAT....CAM NANGKA JER....LABUHKAN TUDUNG DARI DADA...

K SHAKIRAH,BANYAK PULA QYQA DAH MEMBEBEL,SJ SERONOK2...HE3...

TAHNIAH ATAS N3 YG MEMBUKA MINDA NI..

WASSALAM..

+akufobia+ said...

kalau diorang da pakai,berubah.jangan kita tak support pula.takut diorang ni da malas nak pakai lagi.jom samasama ajak untuk menjadi hambaNYA yang solehah bersama.

xplorer said...

selamat hari raya maaf zahir batin to you and your family

dicky said...

you buat seniri semua cerpen ni? wah rajinnyer..